fbpx

Wgniecenia powstałe w wyniku stłuczki, gradobicia lub innych czynników mechanicznych z pewnością należą do rzeczy, których posiadacze samochodu najczęściej się obawiają. Kiedyś wyciąganie wgnieceń odbywało się poprzez tzw. ,,wyklepywanie’’ blachy lub nałożeniu szpachli i ponownemu lakierowaniu karoserii. Często niewielka stłuczka i wiążąca się z tym wizyta u lakiernika czy blacharza oznaczała wyłożenie potężnej sumy pieniędzy za naprawę. Niby jedno małe wgniecenie, a potrafiło dokonywać konkretnego spustoszenia w portfelu kierowcy.

Dziś wyciąganie wgnieceń jest dużo prostsze, a przede wszystkim o wiele tańsze oraz nie ingerujące w stan naszego lakieru. Jak to możliwe? Poznajcie innowacyjne i nowoczesne rozwiązanie – wyciąganie wgnieceń metodą PDR.

 

O co chodzi w metodzie PDR? Dlaczego jest taka unikatowa?

 

Metoda PDR (z ang. Paintless Dent Repair) pozwala na wyciągnięcie wgnieceń powstałych na karoserii bez jakichkolwiek ingerencji lakierniczych. Jednak warto pamiętać, że aby bezinwazyjność tej metody miała sens, lakier w miejscu wgniecenia blachy musi być w nienaruszonym stanie. Często z tej usługi korzystają klienci, których samochód przegrał starcie z gradobiciem lub przez chwilę nieuwagi na parkingu doszło do niewielkiej stłuczki.

 

wyciąganie wgnieceń

 

Metoda ta miała swój początek w ok. 1940 roku w zakładach Mercedesa. Pracownicy firmy podczas produkcji zauważyli wgniecenia i uszkodzenia blachy, które należało jak najszybciej usunąć. Innowacyjność tej metody i sposób jej działania przez wiele lat nie wychodziły poza mury zakładu Mercedesa. Dziś jest ona szerzej znana społeczeństwu i stosowana przez duże koncerny samochodowe, aby naprawić błędy blacharskie powstałe podczas produkcji. Również salony blacharsko-lakiernicze wykorzystują metodę wyciągania wgnieceń PDR, jednak wymaga to odpowiedniej wiedzy, doświadczenia i specjalistycznych narzędzi.

 

Wiele osób próbuje na własną rękę usunąć wgniecenia poprzez rozgrzewanie uszkodzonej blachy i próbie przywrócenia jej pierwotnego stanu. Być może w teorii ma to prawo bytu, jednak jest to szybki i prosty sposób na stworzenie jeszcze większych szkód. Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że niepotrzebnie naruszymy stan naszego lakieru albo pogłębimy uszkodzenie blachy. Warto więc oddać swój samochód w ręce profesjonalistów z salonu detailingu i mieć pewność, że zabieg wyciągania wgnieceń zakończy się powodzeniem.

 

 

Techniki wyciągania wgnieceń metodą PDR

 

Pierwszą techniką na usunięcie wgnieceń z karoserii jest tzw. ,,masowanie blachy’’. Można ją zastosować, jeżeli mamy łatwy dostęp do powstałego uszkodzenia od jego wewnętrznej strony oraz nie jest ono rozległe. Technika ta polega na wypchnięciu powstałego wgniecenia za pomocą dźwigni. Oprócz głównego narzędzia potrzebujemy jeszcze lampy z odbłyśnikiem, aby kontrolować stan blachy i dojrzeć pozostałe wgniecenia.

 

Druga technika – ,,na klej’’ jest przeznaczona do bardziej ekstremalnych zadań, gdzie dostęp do powstałego uszkodzenia jest ograniczony, a deformacja blachy jest bardziej rozległa. Podstawowym narzędziem przy tej technice jest kołek, który montuje się w miejscu wgniecenia i spaja z karoserią za pomocą specjalnego kleju. Następnie ciągnąc za przytwierdzony kołek wyciągamy wgniecenie. Tutaj również konieczna jest lampa z odbłyśnikiem, aby kontrolować stan blachy.

 

W zależności od tego którą technikę wybierzemy, oraz w jakim stopniu uszkodzona jest blacha zabieg usunięcia wgnieceń może potrwać od kilku minut do kilku godzin. Cena ustalana jest indywidualnie, ponieważ wpływają na nią takie czynniki jak rodzaj i stan blachy oraz rozległość uszkodzeń.

 

wyciąganie wgnieceń

 

Jakie elementy nadają się do naprawy metodą PDR?

 

Praktycznie każdy element naszego samochodu nadaje się do wyciągnięcia wgnieceń tą metodą. Są jednak miejsca, które są bardziej lub mniej kłopotliwe, jednak w finalnych rozrachunku nie stanowi to poważniejszej przeszkody. Jedyny warunek jaki samochód musi spełnić to nienaruszony stan lakieru.

 

wyciąganie wgnieceń

 

Zalety wyciągania wgnieceń metodą PDR

 

  • Mniejsze koszty spowodowane brakiem konieczności ingerencji lakierniczych
  • Duża precyzyjność, która pozwala na przywrócenie struktury blachy do pierwotnego stanu
  • Krótki czas naprawy w porównaniu z usługami blacharskimi i lakierniczymi
  • Zachowanie oryginalnego stanu lakieru
  • Uniknięcie konieczności nakładania szpachli
  • Brak problemu z ubezpieczycielem – firmy ubezpieczeniowe w przypadku zgłoszenia uszkodzenia zgadzają się na zastosowanie tej metody

Nieprawidłowa nazwa użytkownika, żadnych zdjęć, lub serwery Instagram nie został znaleziony